2011. február 24., csütörtök

Vár állott...

Mindig is szerettem a térképeket. Már egészen fiatal koromban órákat voltam képes egy-egy térképlap vagy atlaszoldal tanulmányozásával tölteni, és ez az érdeklődésem azóta sem csökkent.Ilyenkor persze megindul az ember fantáziája, elképzeli, milyen lehet a térképen vázlatosan szereplő vidék a valóságban, eltervezi, hogyan lehet legkönnyebben eljutni egyik pontból a másikba, vagy egyszerűen csak gyönyörködik egy szebb kivitelű térkép rajzolatában. Az évek során sikerül összegyűjtenem egy viszonylag színvonalas térképgyűjteményt, amelynek számos darabját sajnos Skóciában kellet hagynom, amikor eljöttem onnan. Dániába településem után pedig első utam a könyvesboltba vezetett, ahol beszereztem a környék lehető legrészletesebb térképét, amivel aztán persze sok kellemes órát töltöttem el. És ha új helyre kerülök, egyszerűen nem érzem jól magam addig, amíg nem sikerül kialakítanom a fejemben az adott terület mentális térképét.   

Mindezt azért írom le, hogy mindenki számára érezhető legyen az örömöm, amikor az interneten rábukkantam Magyarország második katonai felmérésének térképeire az Arcanum honlapján. A második katonai felmérés, amelyet 1819—1869 között hajtottak végre, az akkori idők egyik kimagasló kartográfiai vállalkozása volt. Összesen 1112 db, 1:28.800-as léptékű szelvény készült az akkori Magyarország területéről. Az igen részletes és gyönyörűen kivitelezett térképek önmagukban is nagyon érdekesek, de az Arcanum projekt igazi zsenialitása abban áll, hogy a történelmi térképeket szinkronizálták a modern Google térképekkel. Ennek segítségével pedig bárki tanulmányozhatja, hogy mi állt 150-200 éve azon a helyen, ahol született vagy ahol ma lakik. 


A szinkronizált térképek persze a helytörténésznek vagy a családfakutatónak is rengeteget segíthetnek. Nekem például igen sok ősöm élt a Nyíregyháza környéki bokortanyákon. E bokortanyák (eredetileg szállások) legtöbbjének neve azonban az idők során többször is változott, és eddig elég macerás volt utána járni, hogy melyik 18-19. századi név melyik mai tanyára utal. A szinkronizált térképek segítségével ezután mindez néhány pillanatot fog igénybe venni. (Ez persze nem jelenti azt, hogy ne töltenék majd ennél jóval hosszabb időt a honlapon.) Ráadásul az Arcanum hozzálátott a georeferált vármegyei katasztrális térképek publikálásához is. Ezek még a katonai felmérés térképeinél is részletesebbek, és én már alig várom, hogy sor kerüljön Szabolcs vármegyére. 

Nincsenek megjegyzések: